KLAUZULA INFORMACYJNA
INFORMACJE DOTYCZACE PRZETWARZANIA DANYCH OSOBOWYCH PACJENTÓW
Zgodnie z art. 13 ust. 1−2 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz. Urz. UE L 119) – dalej „RODO” – informujemy Panią/Pana, że:
- Administratorem danych osobowych jest MEDICARE POLSKA S.A. ul. Jana Ostroroga 8A, 64-100 Leszno.
- Kontakt z inspektorem ochrony danych: adres email iod@e-niezapominajka.com.pl
- Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane w celu:
- świadczenia usługi medycznej (art. 6 ust. 1. lit. b RODO (przetwarzanie jest niezbędne do wykonania umowy)),
- prowadzenia dokumentacji medycznej (art. 6 ust. 1. lit c RODO w odniesieniu do art. 25 ust. 1 ustawy z dnia 6 listopada 2008r. o Prawach Pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta),
- rozliczeń podatkowych oraz wykonywania obowiązków z zakresu rachunkowości, m.in. w związku z wystawianiem rachunków za wykonane usługi (art. 6 ust. 1 lit. c RODO w odniesieniu do ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości),
- realizacji uzasadnionego interesu Administratora (art. 6 ust. 1. lit f RODO),
- poinformowania o możliwości odbioru wyników badań lub przypomnienia o zaplanowanej wizycie przetwarzamy Pani/Pana numer telefonu lub adres e-mail (art. 6 ust. 1 pkt a rozporządzenia RODO).
- W odniesieniu do art. 25 ust. 1 ustawy z dnia 6 listopada 2008r. o Prawach Pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta przetwarzane mogą być następujące kategorie Pani/Pana danych osobowych: nazwisko i imię (imiona), datę urodzenia, oznaczenie płci, adres miejsca zamieszkania, numer PESEL, jeżeli został nadany, w przypadku noworodka – numer PESEL matki, a w przypadku osób, które nie mają nadanego numeru PESEL – rodzaj i numer dokumentu potwierdzającego tożsamość, w przypadku gdy pacjentem jest osoba małoletnia, całkowicie ubezwłasnowolniona lub niezdolna do świadomego wyrażenia zgody – nazwisko i imię (imiona) przedstawiciela ustawowego oraz adres jego miejsca zamieszkania.
- Podane przez Panią/Pana danych osobowych wskazanych w punkcie 4 wynika z przepisów prawa. Konsekwencją nie podania wskazanych wyżej danych będzie brak możliwości udzielenia świadczenia medycznego. Podanie takich danych jak numer telefonu lub adres e-mail jest dobrowolne, jednak straci Pani/Pan możliwość m.in. przypomnienia o terminie wizyty lub otrzymania informacji o możliwości odbioru wyniku badań.
- W odniesieniu do art. 29 ustawy z dnia 6 listopada 2008r. o Prawach Pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta dokumentacja medyczna jest przechowywana przez okres 20 lat, które są liczone od końca roku kalendarzowego, w którym dokonano ostatniego wpisu. Od powyższej zasady wprowadzono wyjątki w zakresie:
- dokumentacji medycznej w przypadku zgonu pacjenta na skutek uszkodzenia ciała lub zatrucia, która jest przechowywana przez okres 30 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpił zgon;
- dokumentacji medycznej zawierającej dane niezbędne do monitorowania losów krwi i jej składników, która jest przechowywana przez okres 30 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym dokonano ostatniego wpisu;
- zdjęć rentgenowskich przechowywanych poza dokumentacją medyczną pacjenta, które są przechowywane przez okres 10 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym wykonano zdjęcie;
- skierowań na badania lub zleceń lekarza, które są przechowywane przez okres:
– 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym udzielono świadczenia zdrowotnego będącego przedmiotem skierowania lub zlecenia lekarza,
– 2 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym wystawiono skierowanie – w przypadku gdy świadczenie zdrowotne nie zostało udzielone z powodu niezgłoszenia się pacjenta w ustalonym terminie, chyba że pacjent odebrał skierowanie;
- dokumentacji medycznej dotyczącej dzieci do ukończenia 2. roku życia, która jest przechowywana przez okres 22 lat.
Po upływie okresów wymienionych powyżej Administrator niszczy dokumentację medyczną w sposób uniemożliwiający identyfikację pacjenta, którego dotyczyła. Dokumentacja medyczna przeznaczona do zniszczenia może być wydana pacjentowi, jego przedstawicielowi ustawowemu lub osobie upoważnionej przez pacjenta.
- Na zlecenie i w imieniu Administratora Pani/Pana dane mogą być udostępnione podmiotom przetwarzającym w celu świadczenia usług niezbędnych do wykonania przez Administratora umów, m.in. takich jak usługi informatyczne (np. hosting, dostarczanie lub utrzymanie systemów informatycznych), usługi księgowe, usługi prawne, usługi pocztowe itp.
- Podane przez Panią/Pana dane nie będą wykorzystywane w procesach zautomatyzowanego podejmowania decyzji (w tym profilowania).
- Posiada Pani/Pan prawo do: dostępu do swoich danych osobowych oraz otrzymania ich kopii, sprostowania (poprawiania) swoich danych, żądania usunięcia, ograniczenia lub wniesienia sprzeciwu wobec ich przetwarzania, przy czym niektóre z tych uprawnień mogą nie przysługiwać w zakresie przetwarzania danych osobowych w ramach świadczenia usług medycznych i prowadzenia w związku z tym dokumentacji medycznej.
- Przysługuje Pani/Panu również prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego, którym jest Prezes Urzędu Ochrony danych Osobowych (00-193 Warszawa, ul. Stawki 2, e-mail: kancelaria@uodo.gov.pl).